» » De nieuwe Facebook Timeline en de vier beveiligingstips van F-Secure

De nieuwe Facebook Timeline en de vier beveiligingstips van F-Secure

Geplaatst in: Tips en trucs | 0

Facebook blijft een van de meest succesvolle en meest gebruikte social media platformen die het internet rijk is. Je hoeft maar een blik te werpen op de gebruikersstatistieken om te begrijpen hoe invloedrijk deze dienst is. Om aan de constante vraag naar vernieuwing en actualiteit te voldoen, introduceerde Facebook afgelopen herfst de zogenaamde Timeline waarin Facebook-gebruikers een visueel en bewegelijk overzicht van hun leven tonen. De vernieuwing neemt op zijn beurt weer veiligheidsaspecten met zich mee.

Timeline spoort gebruikers aan om belangrijke levensgebeurtenissen – van geboorte tot aan het heden – te publiceren en maakt het tevens mogelijk om gecreëerde informatie onderling (en realtime) te delen. Hoewel gebruikers oorspronkelijk zelf konden kiezen of zij de Timeline op hun profiel of pagina wilden plaatsen, wil Facebook nu dat alle particuliere profielen en alle bedrijfspagina’s per 1 april aanstaande erop overstappen. Ook al zou de verplichte overgang geen direct effect op privé-instellingen mogen hebben, toch kan de wisseling dienen als hét moment om de profielbeveiliging nog eens goed na te kijken. F-Secure heeft met het oog op deze verandering op Facebook een vierstappenplan bedacht die de gebruiker controle laat houden over hun eigen privacy op dit social mediaplatform.

Tip 1: Bedenk of je op de ‘reset’ knop drukt binnen je privacy-instellingen
De privacy-opties zijn door Facebook tot de groepen Publiek, Vrienden en Aanpassen gereduceerd. De vrienden van vrienden-optie is hieruit verwijderd, wat betekent dat sommige berichten nergens onder zijn geplaatst. Om voor dit probleem een oplossing te bieden, is de reset-knop toegevoegd. Met een klik op deze knop worden al je vorige berichten automatisch van vrienden van vrienden onder alleen vrienden geordend. Wanneer Facebook-privacy belangrijk voor je is, is het een goed idee om gebruik te maken van deze knop.

Tip 2: Zorg ervoor dat je kritisch bent bij het toevoegen van nieuwe vrienden
De beste manier om een relevante newsfeed te genereren en vrij te houden van spam, is om alleen informatie te delen met mensen in wie je geïnteresseerd bent. Met de Timeline is je vriendenlijst makkelijker in gebruik en kun je door simpelweg over hun plaatje te scrollen en te klikken iemand ontvolgen.

Tip 3: Zorg ervoor dat je de ‘vind-ik-leuks’ bijhoudt
Helaas maakt Facebook het gebruikers niet gemakkelijk om te stoppen met het volgen van pagina’s die zij gewaardeerd hebben met ‘vind-ik-leuk’. Let er dus op dat je niet zonder erbij na te denken van alles en nog wat waardeert, want je komt er dus moeilijk weer vanaf.

Waarom maakt Facebook het eigenlijk zo makkelijk om ‘vind-ik-niet-meer-leuk’ bij vriendenprofielen aan te geven, maar is datzelfde een stuk lastiger bij bedrijfspagina’s? Het ligt eigenlijk aan het simpele feit dat Facebook bedrijven een plezier wil doen. De advertenties die bedrijven bij Facebook kopen gebruiken vaak de mensen die hun pagina aanbevelen bij hun vrienden uit de doelgroep. Facebook is zelf ook een bedrijf en dit ontwerp c.q. deze instelling helpt bedrijven dan ook meer dan de reguliere gebruiker. Daarom is het altijd de moeite waard om jouw vind ik leuk-pagina’s eens na te gaan en te bepalen welke daarvan wel verwijderd kunnen worden.

F-Secure’s laatste tip: zorg ervoor dat je de Apps bijhoudt
Facebook streeft ernaar om de muziek die je luistert en de media die je gebruikt onderdeel te maken van jouw profiel. Om die reden hebben sommige Apps (zoals Spotify) de mogelijkheid om jouw acties direct over te zetten op je Facebook-profiel. Zoals de meeste software komen Apps met gebruiksvoorwaarden die de meeste gebruikers overslaan. Veelal hebben we geen idee hoeveel toegang een App heeft tot onze privé-data. Het is dus altijd een goed moment om de Apps die je gebruikt eens na te gaan op privacy-instellingen en te bepalen welke je wilt behouden of verwijderen.

Het succes van Facebook (in Nederland)
In de laatste meting van februari 2012 telde Facebook 845 miljoen actieve gebruikers wereldwijd en bestaat een op de vijf pageviews uit Facebook-pagina’s. Als collectief delen alle Facebook-gebruikers meer dan 100 miljard connecties en wisselen zij dagelijks 250 miljoen foto’s met elkaar uit. Ook in Nederland is het einde van de populariteit van het platform nog lang niet in zicht. Met 6.263.580 Facebook-gebruikers neemt Nederland de 28e plaats in op de wereldranglijst. Dit betekent dat 37% procent van de Nederlandse bevolking een Facebook-account heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig − een =